Taryfy gazowe dla firm, podobnie jak te dla domu, nadal są regulowane przez Urząd Regulacji Energetyki. Oferta dla przedsiębiorstw jest znacznie szersza niż w przypadku klientów indywidualnych, ale powoli różnica produktowa się zaciera. Jak wygląda rynek gazu dla przedsiębiorstw?
PGNiG kwalifikując klientów biznesowych do określonych grup taryfowych zwraca uwagę na następujące czynniki:
Uwzględniając powyższe informacje PGNiG może przypisać przedsiębiorstwo do jednej z między innymi następujących grup taryfowych: E, W, Z, S, Ls, Lw.
Coraz większa konkurencja na rynku gazowym sprawia, że ceny są bardziej atrakcyjne i przedsiębiorcy w szybki sposób mogą obniżyć swoje rachunki. Zmiana sprzedawcy gazu jest prosta i wymaga tylko kilku podpisów, które upoważnią nową firmę do przeprowadzenia wszystkich formalności.
Na ceny gazu oprócz rosnącej konkurencji, mają również wpływ wydarzenia na świecie oraz zagranicznych rynkach. W ostatnich miesiącach spadek cen ropy naftowej, spowodował również obniżenie cen gazu. Ponadto, znaczącą rolę odgrywa także dywersyfikacja źródeł – Polska chce ograniczyć dostawy z rynku wschodniego, na rzecz np. dostaw z północy Europy.
Oferty gazu dla przedsiębiorstw to coraz szersze produkty dedykowane zarówno małym, jak i przemysłowym klientom. Usługi na zakup błękitnego paliwa oferuje coraz więcej sprzedawców, są to mniejsze firmy, które dopiero podbijają polski rynek m.in. Axpo, ELEKTRIX, AOT Energy Poland, ale także reprezentanci „wielkiej piątki”: Enea, Energa, innogy, Tauron, PGE.
Klienci indywidualni oprócz atrakcyjniejszych cen, mogą otrzymać gwarancję stałej ceny za gaz podczas trwania umowy. Kilku sprzedawców proponuje także oferty pakietowe na łączoną sprzedaż gazu i prądu (tzw. dual fuel). Wiele firm energetycznych stawia na elastyczne produkty, dzięki którym przedsiębiorcy otrzymają ofertę dopasowaną do profilu swojego zużycia.