Rynek gazu w Polsce ulega ciągłym transformacjom, związanych z postępującą liberalizacją. Jeszcze kilka lat temu niezagrożonym i dominującym podmiotem była firma PGNiG. Obecnie monopolista z roku na rok traci na rzecz alternatywnych sprzedawców gazu.
Większość Polaków regularnie narzeka na wysokość swoich rachunków za gaz – sytuacja nie powinna dziwić, bo w dużej mierze warunki na rynku dyktuje monopolista, PGNiG. Jednak do gry o klientów wchodzą niezależni sprzedawcy i od jakiegoś czasu możemy zaobserwować coraz bardziej śmiałą walkę o klientów.
Na cenę, oprócz coraz większej konkurencji, wpływ ma sytuacja na świecie. Od wielu miesięcy ceny gazu regularnie spadają, co owocuje niższymi stawkami za gaz, a w rezultacie niższymi rachunkami. W samym tylko ostatnim czasie ceny gazu spadły o kilka procent.
W przeciwieństwie do rynku energii elektrycznej, gazowy liberalizuje się trochę wolniej, ponieważ proces jest bardziej skomplikowany. Niestety, nadal wszystkie taryfy są regulowane przez Urząd Regulacji Energetyki i nic nie wskazuje na to, że miałoby się to w najbliższym czasie zmienić.
Sprzedawcę błękitnego paliwa przedsiębiorcy mogą zmieniać od 2004 roku, natomiast gospodarstwa domowe od 2007 roku. Początkowo w naszym kraju tylko niewielki odsetek odbiorców gazu decydował się na zmianę sprzedawcy gazu – przez pierwsze lata było to po kilkadziesiąt/kilkaset osób rocznie. Jednak w ostatnim czasie odnotowano dynamiczny wzrost zmian – pod koniec 2015 roku bilans zamknął się na poziomie 30 tys. zmian od początku procesu liberalizacji.
Każda firma, czy gospodarstwo domowe powinno rozważyć zmianę sprzedawcy gazu, gdyż sam proces jest darmowy, a zupełnie bez wyrzeczeń można obniżyć rachunki za błękitne paliwo.
Dominującą pozycję na rynku w naszym kraju zajmuje PGNiG, które obsługuje ponad 6 mln klientów. Liczba ta od kilku lat nieustannie spada, jest to efekt działalności alternatywnych sprzedawców. Obecnie koncesję na sprzedaż gazu posiada kilkadziesiąt podmiotów, z czego tylko kilkunastu działa aktywnie i pozyskuje klientów.
Oprócz PGNiG, jednymi z najaktywniej działających graczy są: Axpo, ELEKTRIX, Fortum, Energa, innogy, Enea, TAURON. Liczba sprzedawców z roku na rok rośnie, a swoje usługi o zakres sprzedaży gazu rozszerzają firmy specjalizujące się dotychczas w oferowaniu energii elektrycznej.
Rynek gazu w Polsce to także coraz szerszy wachlarz ofert gazowych – firmy energetyczne przygotowują coraz bardziej atrakcyjne produkty, które kierowane są zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jeszcze parę miesięcy temu sprzedawcy preferowali odbiorców instytucjonalnych, pomijając w swoich ofertach propozycje dla klientów indywidualnych. Na szczęście ten trend w ostatnim czasie się zmienił i z coraz szerszej gamy produktów mogą cieszyć się gospodarstwa domowe.
Co oferują firmy swoim klientom? Absolutną podstawą u większości sprzedawców jest gwarancja stałej ceny podczas trwania umowy oraz atrakcyjne stawki za 1 kWh – niższe od tych oferowanych przez PGNiG. Część firm chce skusić również klientów dodatkowymi profitami, czyli np. ubezpieczeniem gazowym, które obejmuje ochroną awarie urządzeń gazowych.