Chociaż liczbę firm posiadających koncesję na sprzedaż gazu można liczyć w dziesiątkach, to aktywnie na rynku działa tylko kilkunastu sprzedawców. Jednak ich liczba z roku na rok wzrasta, co oznacza, że klienci mają do czynienia z coraz atrakcyjniejszymi ofertami.
Dominującym podmiotem na rynku w Polsce jest PGNiG – nasz monopolista jeszcze w 2012 roku na rynku detalicznym zrealizował aż 94,64% sprzedaży. Według najnowszych danych z roku 2015 jego udział spadł (według niektórych źródeł) poniżej 90%. Trend spadkowy najprawdopodobniej się nie zmieni, gdyż na rynku gazowym pojawiają się nowi, alternatywni sprzedawcy ze znacznie atrakcyjniejszymi ofertami dla klientów indywidualnych oraz biznesowych.
Do walki o klienta włączają się zarówno niezależne firmy energetyczne, jak i również największe spółki. Z mniejszych, ale prężnie działających sprzedawców należy wymienić m.in. Axpo, ELEKTRIX, AOT Energy Poland. Z tych większych, głównie dotychczas koncentrujących się na sprzedaży prądu, warto wspomnieć o przedstawicielach wielkiej piątki, czyli o firmie: TAURON, Energa, Enea, PGE, czy innogy.
W początkach liberalizacji rynku gazu, większość sprzedawców preferowała klientów biznesowych. To właśnie dla tej grupy odbiorców dedykowane były najatrakcyjniejsze oferty z gwarancją stałej ceny, czy pakietowa sprzedaż prądu wraz z gazem. Jednak wraz z postępującą liberalizacją rynku, sprzedawcy zainteresowali się również odbiorcami indywidualnymi. Już dzisiaj gospodarstwa domowe mogą skorzystać z gwarancji stałej ceny, dodatkowych usług (np. ubezpieczenie gazowe), czy z dual fuel.
Po początkowych trudnościach związanych z monopolem firmy PGNiG, część sprzedawców zawiesiła swoją działalność np. Egesa. Ale wszystkie znaki na niebie wskazują, że polski rynek gazu będzie coraz bardziej przyjazny dla alternatywnych sprzedawców. Co to oznacza dla użytkowników gazu?
Przede wszystkim większa liczba sprzedawców gazu, oznacza więcej ofert do wyboru, a to sprzyja konkurencyjności. Dlatego też, w najbliższych latach klienci będą mogli liczyć na atrakcyjniejsze oferty pod względem m.in. ceny (stawek za 1 kWh, opłaty abonamentowe), jakości obsługi, czy dodatkowych profitów.
Pozostaje nam również czekać na całkowite uwolnienie rynku gazu i odstąpienie URE od regulowania taryf (taryfy dla firm zostały uwolnione z dniem 1.10.2017). Taki ruch z pewnością zaostrzyłby konkurencje wśród sprzedawców.
Na samym początku wspominaliśmy, że koncesje na sprzedaż gazu w Polsce posiada kilkadziesiąt firm. Jednak aktywnie działa tylko kilkanaście. W naszym serwisie prezentujemy profile najaktywniej działających sprzedawców w kraju. Zapraszamy.